El hoofddoekend in Maleisie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marije Oude Hergelink - WaarBenJij.nu El hoofddoekend in Maleisie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Marije Oude Hergelink - WaarBenJij.nu

El hoofddoekend in Maleisie

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Marije

05 Mei 2008 | Singapore, Singapore

Hi allemaal,

Samen met m'n Lonely Planet heb ik de afgelopen 4 dagen rondgezworven door Malacca & omgeving. (westelijk deel van Maleisie)
Ik had wel een bus ticket + hotel geboekt vantevoren want zo'n survivor ben ik niet; met mijn lichte vorm van structuur-fobie is een beetje zekerheid niet verkeerd ;)
De busreis was helemaal top met meer beenruimte dan tijdens een KLM business class vlucht én ik zag ook nog wat van de omgeving. Binnen 4 uur was ik al op de plaats van bestemming.
Eenmaal aangekomen in het hotel kreeg ik direct al het "Van der Valk gevoel"; voor 't oog lijkt alles fris, maar je moet niet toevallig je nachtkastje een paar centimeter willen verplaatsen...
Ik heb dan ook een klein kakkerlakje gespot achter de gauva sap automaat tijdens het ontbijtbuffet en er lagen een paar lange zwarte haren op m'n kussen (yak!).
Enfin, anti-detergent deed wonderen.

Op donderdagmiddag heb ik direct een stadswandeling gemaakt. Malacca is een oud stadje, bezet tijdens de 17e/18e eeuw door eerst de Portugezen en toen de Nederlanders. Ik zal jullie alle historische feiten besparen door alleen maar te vermelden dat het onwijs interessant was. 'T was heel bizar om rond te lopen op een Nederlandse begraafplaats en een kerk binnen te wandelen en daar allerlei Nederlandse elementen aan te treffen. De boetiekjes in Jonker Street waren ook erg leuk; allemaal hippe tassen, shirtjes, sieraden, noem het op...Het eten was lekker doch erg lokaal; ik heb dan ook twee avonden met een licht verbrande tong + lippen rondgelopen. (mezelf overschat met de hoeveelheid curry + groene peper die ik wel dacht aan te kunnen)

Op vrijdag ben ik naar Air Keroh geweest (15km ten noorden van Malacca voor maar 33 euro cent met de bus, wat 'n prijzen!) en heb daar een bezoekje gebracht aan de lokale crocodile farm, een Maleisisch cultureel park/museum en heb een stukje door 't regenwoud gewandeld. Allemaal erg leuk! In het Maleisisch cultureel park heb ik na afloop van een dans & zang show weer iets heel grappigs meegemaakt. Twee meisjes kwamen naar me toe en vroegen of ze met me op de foto mochten, "sure, no problem" zei ik. En voor ik het wist stonden ze serieus in de rij en ben ik uiteindelijk ruim 20x (ik overdrijf NIET) op de foto geweest met al die locals. "joe hef suschj nijs heir" zeiden ze elke keer, duidende op mijn Greet Wilders coupe.....Wat een grap! Hoop trouwens niet dat al die foto's nu ergens gefotoshopt op You Tube staan :)

Op zaterdag een eilandje genaamd "Palau Besar" aangedaan. Ik moest eerst een stuk met de taxi en toen nog een kwartiertje met de boot. Met de taxi chauffeur had ik een goeie deal gemaakt: "You-give-me-good-price-and-i-teach-you-English". De taxi chauffeur was een oud mannetje van 61 die me de dag ervoor 's avonds ook al had teruggebracht naar 't hotel en hij vond het leuk een beetje met me in het Engels te brabbelen. Prima dacht ik, maar daar staat wel een korting tegenover ;) Ben tenslotte niet voor niets een Nederlander, haha!
Het eiland had een redelijk hoog bounty gehalte: er waren al wel 2 hotels op 't eiland & ik heb er zo'n 15 mensen gespot die dag maar 't was wel weer heel relaxed & rustgevend.
Strandje mooi wit en het water crystal clear.

Zondagochtend nog even gerelaxed aan het zwembad en toen rond het middaguur weer terug met de bus richting Singapore. Wederom goede busreis gehad, prima geregeld allemaal.

Ik wist trouwens wel dat Maleisie overwegend Islamitisch was maar dat het allemaal nog zo ouderwets is, daar schrok ik best een beetje van. Ook in Malacca zelf, wat toch vrij toeristisch is, liepen de vrouwen nog helemaal besluierd rond. Geen burka hoor, het gezicht was grotendeels zichtbaar maar de rest wel helemaal bedekt. Heerlijk voor die dames; met ruim 35 graden van top-tot-teen ingepakt in het zwembad, kwam ik daar aan met m'n geel/zwarte bikini, haha...MAAR: ik was redelijk ingeburgerd door middel van het dragen van een heus hoofddoekje, weliswaar om mijn zéér blond geverfde haren enigzsins te beschermen, maar goed het effect was hetzelfde ;) Over het algemeen vond ik de mensen heel erg vriendelijk, maar o zo conservatief. De mannen doen lekker wat ze willen en de vrouwen moeten zich maar onderdanig gedragen. Onderdeel van de cultuur moet je maar denken maar dan mogen wij -Dutch ladies- onze handen dichtknijpen dat we in NL geboren zijn.

Deze week weer druk aan de bak, mijn Korea report inc. vette power point ;-) is vandaag doorgestuurd naar de boss en hij was er content mee. Nu weer snel door met de scriptie. Er is deze week een nieuwe sales manager gestart en hij gaf aan dat ik begin juni waarschijnlijk mee kan naar een onderhandelingsgesprek met een potentiele Japanse supplier die dan in Singapore verblijft. Onwijs interessant natuurlijk en ik hoop echt dat het doorgaat!

Take care & fijne week.
Cheers!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marije

Van 4 maart t/m 30 juni ga ik afstuderen bij Ten Cate Enbi in Singapore. De hele maand juli hoop ik rond te kunnen reizen en Borneo, Indonesie en Maleisie te bezoeken.

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 131
Totaal aantal bezoekers 24493

Voorgaande reizen:

04 Maart 2008 - 05 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: